اعداد روی حلقه طلا یعنی چی؟


اعداد روی حلقه طلا یعنی چی؟

احتمال دارد  برای شما هم پیش آمده باشد که با اعداد حک شده روی طلا و نقره مواجه شده باشید وبرایتان این سوال ایجاد شود که این اعداد چه معنا و مفهومی دارند. به طور کلی بر روی جواهراتی که از جنس طلا و نقره می باشند اعم از آن هایی که در داخل کشور و یا خارج از کشور طراحی و تولید شده اند، اعداد و یا کدهایی حک می شود که هر کدام از آن ها دارای  معنای خاصی می باشند.

به این اعداد و یا کد های حک شده اصطلاحا انگ نیزمی گویند.در واقع این اعداد و یا کدها به ما کمک می کنند تا متوجه شویم که این جواهرات با چه عیاری و از چه فلزی و در چه کشوری و یا حتی چه شرکت و برندی طراحی و تولید شده اند.این کدها در واقع تاییدی بر اصالت کالاست.

کد شناسایی مصنوعات طلا باعث می‌شود فعالیت غیرقانونی، میزان تقلب و فروش مصنوعات داخلی به اسم مصنوعات وارداتی به شدت کاهش پیدا کند.

درنتیجه  هنگام خرید احتمال اینکه جنس تقلبی خریداری شود به صفر می رسد. برای آشنایی با این اعداد ادامه ی مطلب را دنبال کنید.

کد طلا نشان دهنده چیست؟اعداد روی حلقه طلا یعنی چی؟

کد طلا که عیار آن را نشان می دهد، به دو مدل متفاوت درج می شود:

  1. مدل اول عددی است به همراه حرف K
  2. مدل دوم که عددی سه رقمی بدون حرف است ، بیشتر در جواهرات ساخت خارج از کشور دیده می شود .

به عنوان مثال اگر بر روی زیورآلات خود کد طلا 22k را دیدید، به معنی این است که کالای شما از طلای 22 عیار است، همینطور اگر عدد سه رقمی 750 را بر زیورآلات خود مشاهده کردید، یعنی آن محصول از طلای 18 عیار ساخته شده است.
نکته قابل توجه در این مسئله  این است که اگر کد درج شده بر جواهر از نوع سه رقمی بود،برای تشخیص میزان درصد طلای آن کافی است یک کاما بعد از رقم دوم آن قرار دهید. مثلا اگر روی انگشتری ۸۷۵ درج شده بود، یه این معنی است که ۸۷.۵ درصد ازآن طلا می باشد.

یا مثلا جواهری که دارای کد حک شده ی 914 می باشد، از 91,4 درصد طلا ساخته شده است.

کد T

جواهرات از جنس طلا که تولید داخلی کشور هستند دارای کد های شناسایی می باشند. برای مثال:

T.نشانه این است که در تهران ساخته شده است

M.نشانه این است که درمشهد ساخته شده است

E.نشانه این است که دراصفهان ساخته شده است

به غیراز این حروف که در کنار اعداد حک می شود، اعداد دیگری نیز که نشان دهنده ی شماره ی شرکت سازنده ی این جواهرات در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است  حک می شود .

مثلا وقتی روی زیورآلات موردنظرتان ۱۴K درج شده است، یعنی عیار طلای آن ۱۴ است.از دیگر کدهایی که ممکن است روی طلا ببینید، درصد خلوص آن می باشد. یعنی  از عدد کامل بدون حرف K انگلیسی  ، به جای عیار استفاده می شود.

به طور مثال برای یک طلای ۱۸ عیار ، عدد ۷۵۰ نشان دهنده این است که ۷۵ درصد از جواهر موردنظر از فلز طلا تهیه شده است. در برخی مواقع، عدد دیگری هم در کنار خلوص طلا یا عیار درج می شود که در مورد طریقه ساخت طلا به مشتری اطلاعات بیشتری می دهد.

به طور مثال، حروف (GP) نشان دهنده این هستند که این جواهر فقط روکش طلا دارد و از جنس طلا نیست .اگر روی محصول موردنظر شما (GF) درج شده باشد، یعنی آن قطعه با طلا پر شده است.

و یا  کد t1010 روی طلا نشان دهنده این است که با شماره شناسایی 1010 در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری طلا به ثبت رسیده است وهویت تولید کننده آن در شهر تهران است.

رنگ طلا

رنگ جواهرات طلا نیز با کدهایی مشخص می شوند.اعداد و حروفی که که روی طلا حک می شوند نشان دهنده رنگ آنها نیز هستند.

برای مثال :

W.طلای شما از نوع طلای سفید می باشد

P.طلای شما از نوع طلای صورتی رنگ می باشد

Y.طلای شما از نوع طلای زرد و یا طلایی رنگ می باشد

راه های ارتباط با ما

 

ایمیل

info@nima-goldgallery.com

شماره تماس

02122524264-09124906476

آدرس وبسایت https://nima-goldgallery.com

اینستاگرام: nima_goldgallery

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی هاسبد خریدتماس با ما