یاقوت چیست؟


یاقوت چیست؟

سنگ یاقوت

یاقوت‌ها همیشه مورد علاقه افراد دارای نقش‌های قدرت و همچنین عاشقان بوده است و به همین دلیل به عنوان سنگ قیمتی در نظر گرفته می‌شوند که شامل احساسات زیادی است.در طول تاریخ، یاقوت‌ها توسط پادشاهان و خانواده‌های سلطنتی پوشیده و مورد تحسین قرار می‌گرفتند و نشانه اقتدار و تجمل بودند.

یاقوت سرخ چیست؟ چرا یاقوت قرمز است؟

سنگ های قیمتی یاقوت از انواع معدنی کوراندوم هستند. به طور خاص، این سنگ ها از  انواع قرمز هستند که توسط کروم رنگ می شوند. رنگ های دیگر کوراندوم به عنوان یاقوت کبود طبقه بندی می شوند.

کلمه یاقوت از کلمه لاتین ruber به معنای رنگ قرمز گرفته شده است. همه یاقوت‌ها قرمز هستند، اما می‌توانند رنگ‌های نارنجی، صورتی یا بنفش نیز داشته باشند.گنجاندن سوزن‌های روتیل ریز، باریک و موازی در یاقوت، باعث می‌شود یک جواهر صیقلی ستاره‌ای را نشان دهد.

یاقوتی که ستاره‌ را نشان می‌دهد به عنوان “یاقوت ستاره” شناخته می‌شود، و اگر شفاف باشد می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. یاقوت‌های ستاره‌ای در شش ستاره پرتویی وجود دارند، اگرچه دوازده ستاره پرتویی نیز شناخته شده‌اند. یاقوت ها باید شفافیت خوبی داشته باشند تا ارزش جواهری داشته باشند.یاقوت های کدر یا نیمه مات ارزش نسبتا کمی دارند، حتی اگر ستاره ای را نشان دهند.

 

یاقوت سرخ چگونه ساخته می شود؟

مانند بسیاری از سنگ های قیمتی، یاقوت در زیر گرما و فشار شدید در زیر زمین ساخته می شود. هنگامی که فشرده می شود، اتم های اکسیژن و آلومینیوم به کوراندوم تبدیل می شوند. این ماده معدنی همراه با وجود کروم، یاقوت و رنگ مشخص آنها را ایجاد می کند.

اگر آهن فریک نیز وجود داشته باشد، یاقوت به رنگ نارنجی یا صورتی خواهد بود. یاقوت سرخ برمه به دلیل رنگ‌آمیزی استثنایی‌اش معروف است و به‌طور سنتی بهترین یاقوت‌ها را تولید می‌کند. با این حال، یاقوت برمه ای به ندرت از چند قیراط فراتر می رود.اما یاقوت های بزرگ بی عیب و نقص برمه می تواند میلیون ها دلار ارزش داشته باشد.

 

یاقوت سرخ در کجای جهان یافت می شود؟ یاقوت از کجا استخراج می شود؟

مرکز تجارت سنگ های قیمتی روبی در بانکوک، تایلند است. استان چانتابوری در تایلند همیشه منبع مهمی از یاقوت بوده است و جواهراتی با شفافیت عالی اما با رنگ های قهوه ای کمتر مطلوب تولید می کند. با این حال، رنگ یاقوت تایلندی را می توان با عملیات حرارتی بهبود بخشید. ذخایر روبی تایلند در دهه 1980 تمام شد.

با ارزش ترین یاقوت ها با بهترین رنگ طبیعی از موگوک، برمه (میانمار) می آیند. بار دیگر برمه به دلیل نقض حقوق بشر تحریم‌های تجاری و محدودیت‌های شدیدی را اعمال کرده است و چندین کشور به‌ویژه ایالات متحده هرگونه صادرات از این کشور را ممنوع کرده‌اند. معادن روبی موگوک تحت کنترل شدید دولت جونتا بوده است.

با این حال، یک منبع یاقوت بسیار مهم جدید در برمه در سال 1992 در مونگ هسو کشف شد. رنگ این یاقوت‌ها به خوبی موگوک نیست، اما می‌توان آن‌ها را نیز از طریق عملیات حرارتی بهبود بخشید.

بهترین یاقوت ها از برمه (میانمار) می آیند. آنها همچنین در افغانستان، استرالیا، کامبوج، هند، ماداگاسکار، مالاوی، موزامبیک، پاکستان، سریلانکا، تانزانیا، تایلند، ایالات متحده آمریکا و ویتنام استخراج می شوند.

یاقوت ها چقدر سخت هستند؟

اندازه سنگ های قیمتی یاقوت 9 در مقیاس Mohs است. یاقوت ها سخت و بادوام هستند، اما کروم می تواند باعث ایجاد ترک و شکاف شود. تعداد کمی از یاقوت‌ها به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که به سنگ‌های قیمتی باکیفیت متبلور شوند – ارزش این قطعات می‌تواند حتی از الماس هم بالاتر باشد.یکی از حقایق شگفت انگیز در مورد یاقوت ها این است که سختی آن ها در رتبه دوم پس از الماس قرار دارد. الماس تنها سنگ قیمتی طبیعی است که سخت تر از یاقوت است.

یاقوت ها چقدر کمیاب هستند؟

یاقوت یکی از کمیاب ترین سنگ های قیمتی است. کمیاب ترین یاقوت ها به دلیل کیفیت بالا و رنگ استثنایی از برمه (میانمار) می آیند. یاقوت های با کیفیت خوب بزرگتر از یک قیراط نیز بسیار کمیاب و گران هستند.

یاقوت سرخ برای اولین بار در سال 1902 سنتز شد. فرآیند ایجاد یاقوت مصنوعی به عنوان فرآیند Verneuil شناخته می شود. فقط متخصصان می توانند بین یاقوت طبیعی و مصنوعی که در آزمایشگاه ایجاد شده است تمایز قائل شوند.

یاقوت سرخ برای چه استفاده می شود؟

رایج ترین استفاده از یاقوت، جواهرات است – جواهرات خیره کننده! با این حال، یاقوت های طبیعی و مصنوعی هر دو در کاربردهای مختلفی مانند ساعت سازی، ابزار پزشکی و لیزر به دلیل قدرت باورنکردنی و فلورسانس قرمزشان استفاده می شوند.

سنگ های قیمتی مشابه

یاقوت از نظر ظاهری با روبی اسپینل یکسان است. در واقع، بسیاری از سنگ‌های قیمتی قرمز معروف قدیمی که تصور می‌شد یاقوت هستند، در واقع اسپینل هستند. یاقوت سرخ و اسپینل اغلب با هم در محیط معدنی مشابهی وجود دارند.

معروف ترین یاقوت سرخ شاهزاده سیاه که در تاج سلطنتی انگلستان قرار داشت، زمانی تصور می شد که بزرگترین یاقوت بریده شده باشد، تا اینکه تجزیه و تحلیل علمی مشخص کرد که در واقع اسپینل است. گارنت (به ویژه Pyrope) و تورمالین قرمز (Rubellite) نیز ممکن است شبیه یاقوت باشند، اگرچه یاقوت به طور قابل توجهی سخت تر است.

راه های ارتباط با ما

ایمیل

info@nima-goldgallery.com

شماره تماس

02122524264-09124906476

آدرس وبسایت https://nima-goldgallery.com

اینستاگرام: nima_goldgallery

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی هاسبد خریدتماس با ما