آشنایی با انواع سکه( سکه ، نیم سکه، ربع سکه)

آشنایی با انواع سکه( سکه ، نیم سکه، ربع سکه)

سکه بهار آزادی، سکه تمام و سکه پارسیان جزو انواع سکه‌ های طلا در ایران می باشندکه رایج و پرطرفدار هستند.  اکثر افرادی که قصد خرید طلا بصورت فیزیکی را دارند، سکه طلا خریداری می‌کنند. بنابراین آشنایی با انواع سکه طلا و بررسی تفاوت‌های هرکدام از آن‌ها با یکدیگر اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سکه طلا در ایران آشنا کنیم، اما ابتدا بهتر است ببینیم اصلا سکه چیست و خرید آن چه مزایای برای سرمایه‌گذاری دارد.

سکه طلا چیست؟

سکه طلا  قطعه‌ای فلزی به شکل دایره و تخت است که وزن، جنس، عیار و شکل مشخصی دارد. هرکدام از انواع سکه‌ها در دو طرف خود دارای اشکال و علائم مختلفی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

سکه طلا در گذشته پشتوانه مالی بسیاری از کشورها بوده و در برخی از کشورها هنوز هم هست در نتیجه ضرب آن باید بصورت کاملا قانونی انجام شود. عیار طلای سکه‌های طلا در ایران (طرح جدید و قدیم) 900 از 1000 است.

انواع سکه طلا در ایران کدامند؟

سال 1358 به بعد سکه بهار آزادی جایگزین سکه‌های قدیمی مانند ربع سکه طرح قدیم گردید. البته وزن و اندازه و عیار این سکه دقیقا مانند سکه‌های قدیمی است. سکه بهار آزادی را به دو صورت می‌توان تقسیم کرد، از نظر طراحی و از نظر قطع.

از نظر قطع سکه بهار آزادی به سه مدل مختلف تقسیم می‌شود:

  • سکه تمام بهار آزادی
  • نیم سکه بهار آزادی
  • ربع سکه بهار آزادی
  • سکه یک گرمی

عیار تمامی این سکه‌ها 22 از 24 یا 900 از 1000 است. یعنی از هر یک کیلوگرم طلایی که برای ساخت این سکه‌ها استفاده شده 900 گرم آن طلای خالص بوده است. در واقع این سه نوع سکه بهار آزادی فقط در اندازه و وزن با یکدیگر متفاوت هستند.

سکه طرح جدید (امامی) و سکه طرح قدیم

سکه بهار آزادی از نظر طراحی به دو نوع سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید (امامی) تقسیم می‌شود. بعد از انقلاب اسلامی تاکنون سکه بهار آزادی به دو شکل ضرب و توزیع شده است. سکه بهار آزادی طرح قدیم که از سال 1358 تا 1370 ضرب می‌گردید، تصویر یک روی سکه طرح قدیم مزین به نام حضرت علی (3 باز تکرار نام حضرت علی) و روی دیگر آن بارگاه امام رضا (ع) همراه با عبارت “نخستین بهار آزادی” است.

از سال 1370 تاکنون سکه طرح جدید یا امامی در بازار توزیع می‌شود. تنها تفاوت این سکه با سکه طرح قدیم در طرح روی آن و قیمت است. تصویر یک روی این سکه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) و تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا (ع) است. همچنین سکه طرح جدید قیمت بالاتری نسبت به سکه طرح قدیم دارد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که سکه طرح جدید نیم و ربع بهار آزادی دقیقا طراحی مشابه با سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) دارند و فقط اندازه و وزن آن‌ها کمتر است.

در سال‌های گذشته هردو نوع سکه‌های طرح قدیم و جدید در بازار عرضه می‌شدند، اما در حال حاضر سکه تمام طرح قدیم از تابلوی صرافی‌ها حذف شده و به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان طلا به دلیل کمبود تقاضا برای سکه طرح قدیم و اختلاف قیمت زیاد آن با سکه امامی این نوع سکه عملا از چرخه بازار کنار رفته است. قیمت انواع دیگر سکه‌ها مانند: نیم، ربع و گرمی تابع قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید است.

سکه یک گرمی چیست؟

در بین سکه‌های بهار آزادی، سکه یک گرمی از سال 1390 به بعد ضرب گردید، به همین دلیل کمتر بین مردم شناخته شده است. دلیل پیدایش این نوع سکه در چرخه مالی کشور این بود که با افزایش قیمت سکه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم .مردم برای  هدیه دادن روی به خرید سکه پارسیان آوردند. به همین دلیل بانک مرکزی تصمیم به ضرب سکه‌ای جدید با عیار بیشتر نسبت به پارسیان (عیار سکه یک گرمی 22 است در حالی که عیار سکه پارسیان 18 است.) گرفت تا بتواند جوابگوی نیاز افرادی که خواهان ضرب سکه یک گرمی با قیمت مناسب‌تر و عیار بیشتر نسبت به پارسیان هستند، با رعایت استانداردهای ضرب سکه باشد.

انواع سکه پارسیان

سکه پارسیان در واقع نوعی طلا می باشد، اما به دلیل شباهت زیادی که با سکه دارد به عنوان نوعی از سکه‌ها شناخته می‌شود. محبوبیت و کاربرد این نوع از سکه بیشتر برای هدیه دادن در مجالس و مهمانی‌ها است.

سکه پارسیان از دو لحاظ با سکه بهار آزادی متفاوت است:

  • وزن
  • عیار

سکه پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم و ربع وزن ثابتی ندارد و هرکدام دارای وزن متفاوتی هستند که در صورت پرسی بودن در توضیحات آن وزن درج گردیده.

مانگونه که گفته شد، یکی دیگر از موارد تفاوت سکه پارسیان با عیار ازادی عیار آن است. عیار سکه پارسیان 750 یا 18 است در حالی که عیار سکه بهار آزادی 900 یا 22 می‌باشد. در قسمات توضیحات اغلب عیار سکه پارسیان هم درج می‌شود که باید 18 یا 750 باشد. (750 گرم خلوص در هر کیلوگرم).

در این مقاله در مورد یاقوت چیست؟ صحبت کردیم.برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نیما گلد گالری مراجعه نمایید.

راه های ارتباط با ما

ایمیل

info@nima-goldgallery.com

شماره تماس

02122524264-09124906476

آدرس وبسایت https://nima-goldgallery.com

اینستاگرام: nima_goldgallery

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی هاسبد خریدتماس با ما